به ۱۲ دلیل کتابخانه‌ها برای آمریکایی‌ها مفید هستند

مردم آمریکا کتابخانه‌هایشان را دوست دارند، و پیشرفت‌های رخداده در حوزه‌ی فناوری نیز باعث تقویت این موضوع شده‌ که کتابخانه‌ها قادرند کیفیت زندگی در جوامع‌شان را ارتقا ‌بخشند. خواه کتابخانه یک مدرسه ابتدایی باشند یا دانشگاهی، کتابخانه موزه باشند یا یک موسسه، کتابخانه عمومی باشند یا تخصصی، کتابخانه‌های جامعه‌ی ما آموزش مادام العمری را عرضه می‌کنند.

مجله American Libraries این هدیه -که شامل ۱۲ آرمان می‌باشد- را در راستای اینکه کتابداران تلاش می‌کنند دسترسی جامعی به پیشینه حیات بشری فراهم کنند به حامیان کتابخانه– دوستان، امانت داران، اعضای برد، مراجعان و داوطلبان – در هر جایی که باشند، عرضه می‌کند. این امر به همه ما روح غرور و آزادی خواهد بخشید تا از کتابخانه‌هایمان به عنوان واقعیتی زنده در جامعه‌ای آزاد در قرن ۲۱ مراقبت و نگهداری کنیم.

۱)کتابخانه ها موجب بقای دموکراسی‌اند

کتابخانه ها دسترسی به اطلاعات و نقطه‌نظرات چندوجهی را فراهم می‌کنند، آنقدر که افراد می‌توانند براساس آن به شکلی خردورزانه در حوزه‌ی سیاست‌گذاری‌های عمومی در طول زندگی‌شان تصمیم‌گیری کنند. کتابداران به وسیله مجموعه منابع، برنامه‌ها، و تخصص حرفه‌ای‌شان، به مراجعه‌کنندگان در شناسایی اطلاعات معتبر و دقیق و استفاده از منابع اطلاعاتی به منظور بالا بردن اطلاعات‌شان به شکلی منطقی یاری می‌رسانند.

در جامعه آمریکایی یک کتابخانه عمومی تنها موسسه‌ای است که هدفش محافظت افراد در مقابل خودکامگی جهل و اطاعت کورکورانه است.

۲) کتابخانه‌ها مرزها را می‌شکنند

کتابخانه‌ها انواع مختلفی از خدمات و برنامه‌ها را برای همه افراد جامعه با هر سطح سوادی- خوانندگانی با مهارت‌های ناچیزی در زبان انگلیسی و یا حتی فاقد آن، پیش دبستانی ها، دانشجویان و دانش آموزان ، شهروندان سالخورده، خانه دار، زندانیان، افراد بی‌خانمان، و یا فقیران و افرادی با ناتوانی‌های جسمی و ذهنی-  ارائه می‌دهند.

کتابخانه‌ها ما را از حصارهایی که بینش و توانایی‌مان را در برقراری ارتباط با دیگران و آموزش خودمان محدود می‌کند، رها می‌سازند.

۳) کتابخانه‌ها مسیر را هموار می‌کنند

یک کتابخانه عمومی با فراهم ساختن امکان دسترسی به منابع اطلاعاتی و فناوری برای عموم – بدون توجه به میزان درآمد، رده شغلی و یا سابقه‌ی کاری- مسیر را هموار می‌سازد.(شرایط را فراهم می کند.)

و به کم‌تر شدن فاصله طبقاتی بین فقیر و غنی کمک می کند. کتابخانه ها افراد را با هم متحد می کنند و منابعشان را برای هر شخصی از جامعه  بدون توجه به موقعیت اجتماعی او، قابل دسترس می سازند. در ایالات متحده تعداد کتابخانه های عمومی بیشتر از رستوران های مک دولاند می باشند.

۴) کتابخانه ها به افراد ارزش می دهند

کتابخانه‌ها انتخاب‌هایی را بین نقطه نظرات جایگزین و اصلی، بین مفاهیم عمیق ( یا خیالی) و سنتی و بین دیدگاه‌های چندفرهنگی و تک فرهنگی ارائه می دهند.

درهای کتابخانه بدون هیچ‌گونه پیش‌داوری به منظور ارائه تفکرات آزاد و مستقل به روی همه باز می شوند.

خدمات و مجموعه‌های کتابخانه دیدگاه سیاسی، فرهنگی، و تاریخی جهانی که مورد نیاز جهت پروراندن روحیه اکتشاف می‌باشد را ارئه می‌کنند که این خود شیوه متعارف و دنباله‌روی کورکورانه را به چالش می کشد.

۵) کتابخانه ها امر خلاقیت را تقویت می کنند

کتابخانه‌ها به واسطه فراهم‌آوری شرایطی که حس کنجکاوی را برانگیخته می‌کنند، فرصت‌هایی برای کشف تصادفی و آموزش غیرساختارمند ایجاد کرده‌اند.

با وجود واسپاری‌های منابع البته نه تنها کتاب بلکه تصاویر و طیف گسترده‌ای از رسانه ، کتابخانه ها امکان دسترسی به پیشینه گردآوری شده بشر را با کمک کارکنان حرفه ای تحویل دهنده این منابع از طریق کتابخانه فیزیکی، وب  و خدمات کمکی فراهم می کنند.

۶) کتابخانه ها اذهان جوانان را باز می کنند

کتابداران جوان بخش کودکان، ساعات داستان گویی، کتاب های گویا، فعالیت های مطالعه تابستانی، برنامه ریزی شغلی، پروژه های هنری، رقابت های مسابقه ای و برنامه های دیگری برای جرقه زدن به تصورات جوانان ارائه می کنند. آوردن کودکان به کتابخانه می تواند باعث انتقال آنها از یک مکان پیش پا افتاده به یک مکان فوق العاده شود.

کتابداران کودکان از ساعات داستان گویی برای پیش دبستانی ها گرفته تا برنامه ریزی شغلی برای دبیرستانی ها تفاوت هایی را ایجاد می کنند به دلیل اینکه آنها برای نیازهای پیشرفته منحصر به فرد هر شخصی که برای کمک به آنها مراجعه می کند اهمیت قائل می شوند.

۷) کتابخانه ها منافع  زیادی به جامعه برمی گردانند

کتابخانه ها منافع زیادی به جوامعی که به آنها خدمات می رسانند، عرضه می کنند. در هر جایی برای هر شخصی که ۱ دلار سرمایه گذاری می کند خدمات ۵/۱ تا ۱۰ دلاری ارائه می کنند. کتابخانه های مدرسه ای و عمومی بزرگ موقعیت تجاری یک شهر یا شهرستان را مطلوب‌تر می‌کنند. آمریکایی ها به طور متوسط بیش از ۷ کتاب در سال امانت می گیرند، و این امر برای آنها تقریبا ۳۴ دلار مالیات را به دنبال دارد- حدودا قیمت یک کتاب جلد گالینگور تک جلدی.

۸) کتابخانه ها جوامع را می سازند

افراد در کتابخانه ها گرد هم می آیند تا در حوزه هنر و رسانه تجاربی کسب کنند و آنها را به اشتراک بگذارند و بحث ها و رقابت های جامعه را بر عهده بگیرند. هیچ تعریف دقیقی برای کتابخانه ها به کار نخواهد رفت . جامعه محققان، جامعه نا شنوایان ، جامعه خوشگذرانان، جامعه قماربازان و جوامع بیشمار دیگری وجود دارد که هر کدام کتابخانه‌های تخصصی و ویژه خودشان را دارند کتابخانه‌ها اعتبار و وحدت می بخشند و واقعا زندگی بشر را به وسیله نگهداری از پیشینه ها‌یشان ، حفظ می کنند.

۹) کتابخانه ها از خانواده ها حمایت می کنند

کتابخانه ها جایگاه متناوبی برای خانواده ها و بچه هایشان جهت افزایش فعالیت های راهنمایی کننده در منزل با فراهم آوردن مراکز حل تمرین ، مجموعه های خانوادگی، برنامه های بعداز مدرسه ، کمک رسانی، مطالعات یک به یک، و برنامه های اخیر سواد اطلاعاتی را ارائه می دهند.

شبیه به این خانواده ها که به آنها خدمات ارائه می شود، کتابخانه ها در هرجایی جهت برآوردن چالش های اجتماعی  و اقتصادی قرن ۲۱ در حال سازگاری هستند. در کتابخانه ها، خانواده ها افراد حرفه ای را پیدا می کنند که اختصاص یافته اند تا خدمات خانواده پسندشان را از طریق پیشنهاد انتخاب مطلوب منابعی که افراد بسیاری به پیشینه ها می توانند ارتباط برقرار کنند را حفظ کنند.

۱۰) کتابخانه ها مهارتهای فناوری را شکل می دهند

برنامه ها و خدمات کتابخانه مهارت های تفکر انتقادی و سواد اطلاعاتی را پرورش می‌دهند. تقریبا ۱۰۰ درصد کتابخانه های آمریکایی دسترسی اینترنتی و کمک به همراه توانایی حل مسئله، تحقیقات علمی، تفکر بین رشته ای، سواد رسانه‌ای، مهارتهای رهبری و بهره وری، مدیریت شهری ، آگاهی جهانی و آگاهی محیطی و سلامت را عرضه می دارند.

مراجعان کتابخانه، شغل های آنلاین، سوابق شغلی عالی، همراه با نرم افزار واژه پردازی، کامل کردن درخواستها، جستجوی شغل های جدید، به کارگیری کارگاه های شغلی و یافتن کمک مالی را جستجو می کند.

کتابخانه‌های عمومی به عنوان مراکز فناوری به واسطه پیشنهاد طیف وسیعی از خدمات دسترسی کامپیوتری و اینترنتی عموم کاربران البته بدون مطالبه هزینه ارائه خدمت می کند.

۱۱) کتابخانه ها محلی امنی برای افراد می باشند

با فراهم آوردن شرایط پدیدآرنده تامل و تفکر، کتابخانه‌ها حس آرامش و تعالی را به وجود می آورند که ذهن را بسوی ایده‌ها و تفسیرهای جدید هدایت می کنند در کتابخانه ما قابلیت پاسخگویی به هیچ کسی را نداریم ما تنها می توانیم با افکار و تخیلات و امیدها و رویاهای شخصی‌مان باشیم و ما آزاد هستیم تا آنها چیزی را که برای ما ارزشمندترین است با مصاحبت آرام با دیگر افرادی که در درخواست ما سهیم هستند، زنده نگه داریم کتابخانه ها در جایی قرار می گیرند که کامپیوتر ها و پایگاه ها دسترسی فوق العاده ای را به اطلاعات فراهم می کنند آنها جو روشن و بافتهایی که به معماری و طرح زیبایی میدان می دهد، ارائه می کنند.

۱۲) کتابخانه ها گذشته را حفظ می کنند

کتابخانه ها انبارهایی از تاریخ بشر، حکایت شفاهی، پیشینه های سمعی- بصری، وقایع و فرهنگ هستند و هنگامی که این منابع محلی دیجیتالی می شوند و به صورت پیوسته قرار داده می شوند تحت عنوان کتابخانه های دیجیتالی، هزاران جامعه و فرهنگ از مایل ها دور می توانند در این تجارب سهیم شوند. علوم کتابداری و اطلاع رسانی و فناوری ما را در برقراری ارتباط از میان مسافت و زمان با به وجودآمدن و از میان رفتن آن توانمند می‌سازند. کتابخانه یک معجزه است که به وسیله دسترسی و توصیف دقیق منابعی که کار کتابدار است، قابل دسترس شده اند. کتابخانه‌ها پیشینه‌ها را حفظ می‌کنند و به مراجعان خود کمک می‌کنند تا از عصر اطلاعات سر دربیاورند.

منبع:

۱۲ Ways Libraries Are Good for the Country

3 Comments on “به ۱۲ دلیل کتابخانه‌ها برای آمریکایی‌ها مفید هستند”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *