بر عطفیان جمال بهاران خجسته باد

این روزها جهان در تب و تاب است. از تونس و مصر در افریقا تا بحرین در خلیج  فارس دچار دگرگونی و التهابند . التهابی که عامل اساسی و تعیین کننده اش شبکه های اجتماعی مجازی است.

بی شک اگر در سال ۵۷ انقلاب اسلامی را ” انقلاب نوار ” نام نهادند ، تحولات اخیر کشورهای عربی را باید” انقلاب اینترنت” نام نهاد . در خبرها آمده بود بود که یک مصری نام فرزند خود را که بعد از پیروزی متولد شده “فیس بوک ” نهاده است.

این ها گفتم تا اهمیت محمل اینترنت را یادآور شوم . بدون شک  نشریه ای  که بر اینترنت بار می شود و بر آن بستر نشر می یابد علاوه بر ویژگی لازمانی و لامکانی و دیگر معجزاتی که برای فضای مجازی بر می شمارند رسالتهای یک نشریه کاغذی را نیز می تواند به شکل گسترده تر ی ایفا کند . مثلا  یک نشریه الکترونیکی همچون عطف می تواند همانند سایر مطبوعات کارکردهای اساسی زیر را  داشته باشد:

  • اطلاع رسانی و آگاهی بخشی آزادانه . هر نوع مانع و رادعی که این آزادی را محدود کند از کارکرد اساسی آن می کاهد . کارکردی که می تواند منجر به ” خود حق طلبی ” شده و فرد را در گزینش مختار می کند.
  • تکثر گرایی و توجه به گوناگونی افکار و ایده ها. توجه به یک گروه و بلندگوی یک جریان شدن و چولگی به یک سو ، مانع از بروز یک جامعه علمی  و حرفه ای با ویژگی حیات بخش ” چند صدایی” خواهد شد.
  • حراست از حقوق علمی و حرفه ای . این ویژگی نیز در سایه صفت آینگی پدید می آید. اگر نشریه آینه تمام نما و بی غل و غش جامعه باشد و کاستی ها و قوتها را به نقد بنشیند هم “تحمل و مدارا ” را بالا می برد هم موجب رشد ” تفکر نقاد” می شود.

باید اذعان کنم که دست اندکاران عطف از ابتدا براین کارکردها باور داشته و بدان وفادار مانده اند.  شیرازه سلف عطف بود .اگر چند شماره  محدود آن را — که با عناد و حسادت  کج اندیشان دوام نیافت  — و همه شماره های عطف را  برسی کنیم تا حد قابل تحسینی این کارکردهای اساسی را در آنها می یابیم.  ضوابط شاخدار ، عدم تساهل و تسامح دست اندرکاران و امتیاز گرایی نویسندگان ، بسیاری از نشریات تخصصی را تبدیل به ارتقا نامه و امتیاز دانی کرده و تاخیر در انتشار نیز بوی کهنگی را بر بعضی از آنان ارزانی کرده است. خوشبختانه عطف چنین نیست.  نه بوی کهنگی می دهد نه به جریان خاصی دلبستگی دارد. سعی دارد با انتشار افکار ، نظرها و نقد آنها زمینه تعامل مناسبی در رشته پدید آورد.

معتقدم که آنچه موجب موفقیت عطف شده است ” عشق ” است.

ضوابط شاخدار ، عدم تساهل و تسامح دست اندرکاران و امتیاز گرایی نویسندگان ، بسیاری از نشریات تخصصی را تبدیل به ارتقا نامه و امتیاز دانی کرده و تاخیر در انتشار نیز بوی کهنگی را بر بعضی از آنان ارزانی کرده است. خوشبختانه عطف چنین نیست.  نه بوی کهنگی می دهد نه به جریان خاصی دلبستگی دارد. سعی دارد با انتشار افکار ، نظرها و نقد آنها زمینه تعامل مناسبی در رشته پدید آورد.

جوانانی که بدور از ادعا و وظیفه اداری، با علاقه و جدیت با امکانات شخصی ، صرفا با تکیه بر تعهد اجتماعی و حرفه ای خود دست به کاری بزرگ و تاثیرگذار زده اند.  بر خود لازم می دانم که در آستانه سال نو، سپاسگزار همت بلند و تلاش بی منت آنان  باشم و سالی سرشار از پویایی و توفیق را برای عطفیان آرزو کنم. به تبعیت ازحضرت مولانا  که فرمود:

بر  خاکیان جمال بهاران خجسته است                بر ماهیان تپیدن دریا مبارک است

بگویم : بر عطفیان جمال بهاران خجسته باد.

2 Comments on “بر عطفیان جمال بهاران خجسته باد”

  1. نشریات الکترونیک را از یک جنبه زیاد دوست دارم چون برای تولید آن ها نیازی نیست درختی بریده شود کاغذی سیاه شود و آمار واقعی از خواندن آن نداشته باشیم .
    دلم برای درختانی می سوزد که تبدیل به کاغذ می شوند ولی دریغ از یک خواننده ، فروش می روند ولی دریغ از یک تحول فکری

    باز اینترنت فکر کنم کمتر آسیب به طبیعت سبزمان می زند.

    محل کارمان دارد تغییر می کند گونی های کاغذ است که برای خمیر شدن می روند و دلم با درختانی است که برای تولید کاغذ از بین رفته اند.
    امیدوارم همه کتابداران حافظان اندیشه بشر باشند چه به صورت کتاب و مکتوبات و چه به صورت صفحات وب و…

  2. از زحمات عزیزان و دوست و همکار گرامی کمال تشکر را دارم هرچند با عطف دیر آشنا شدم ولی غنی گشتم امیدوارم سربلند و موفق باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *