پمپ بنزین اطلاعات

“information Gas Station”یا همان پمپ بنزین اطلاعات ، یک پروژه خدماتی مرجع در محیط اینترنت است که استفاده از خدمات آن رایگان می باشد. این پروژه در سال ۲۰۰۱ توسط کتابخانه شهر هلسینکی افتتاح شد و اعتبار ساخت آن از محل درآمدهای جوایز “دستیابی به یادگیری” که توسط موسسه “Bill & Melinda Gates” در تابستان ۲۰۰۰ اعطا می شد، تامین گردید. پروژه “iGS”در آغاز بصورت یک پروژه ۲ ساله طراحی و برنامه ریزی شد اما تدریجا به فعالیتهای روزانه کتابخانه ای تبدیل گردید. “iGS” بخشی از تغییرات کار کتابخانه ای می باشد که سهم گسترده ای در ارتقاء بازیابی اطلاعات و نیز دانش مرجع های دیجیتال اعضای کتابخانه داشته و کمک شایانی در این زمینه کرده است.

هدف از طراحی این پروژه و خدمات اطلاعاتی آن که توسط کتابخانه های عمومی مهیا شده، ارتقای فرصتهای برابر در بین شهروندان برای تربیت افراد، پیگیری اهداف فرهنگی ادبی، توسعه پایدار علمی همراه با مهارتهای شخصی و اجتماعی، بین المللی (جهانی) سازی، و یادگیری مادام العمر است.

“iGS” یک مرجع کتابخانه ای مجازی است که شما می توانید سئوالات خود را در هر زمینه ای از طریق صفحه اینترنتی به آن ارسال نموده و پاسخ سئوالات را طی دو هفته از طریق ایمیل شخصی دریافت نمایید. این مرکز اطلاعات، مرجع های اطلاعاتی لازم را برای کاربران خود مهیا نموده و راهنمایی های لازم را برای دستیابی به اطلاعات مورد نیاز به آنان ارائه می نماید. پاسخهای ارائه شده  به سئوالات اعضا بر اساس اطلاعات بنیادی است که شامل مجموعه های کتابخانه ای، دیتا بیس (پایگاه داده) ها، اینترنت، و کارشناسان مربوطه می باشد که البته فقط به آنها محدود نمی شود و چنانچه  کارشناسان مرکز توانایی یافتن پاسخ مناسب برای سئوالات را نداشته باشند، پیشنهاداتی را برای محل یافتن پاسخها ارائه خواهند نمود. در نهایت نیز سئوالات و پاسخ آنها در آرشیو عمومی ذخیره شده و برای همگان در دسترس می باشد(آرشیو “iGS” شامل سئوالاتی از سال ۲۰۰۱ است که برخی از آنها هنوز به روز رسانی نشده اند). بدیهی است هیئت مدیره، ویراستاران و کارکنان حق نشر سئوال و جوابهای مربوطه را برای خود محفوظ می دارد.

خدمات دیگر “iGS” که از طریق اینترنت ارائه می شود، شامل یک بخش مجازی مرجع است که بصورت قابل حمل به نام بشکه های اطلاعاتی خوانده می شود. کار این بخش ارائه کلیه خدمات و اطلاعات مورد نیاز افراد در طول مسافرت و غیره است. برای مثال شما می توانید در مسافرت از این خدمات و اطلاعات برای یافتن مراکز خرید و اتفاقات مهم استفاده کنید.

“iGS” دارای یک برنامه رادیویی هفتگی نیز می باشد که از طریق شرکت ماهواره ای فنلاندی بر روی شبکه “Ylen aikainen ” پخش می شود. شنوندگان این برنامه رادیویی می توانند سئوالات خود را از طریق وب سایت رادیو و یا تماس تلفنی با دفتر ویراستار مطرح کنند. این سئوالات به تیم تحقیقاتی رادیوی “iGS” انتقال داده می شود و جواب آنها نیز بصورت زنده پخش می گردد.

بیش از هفتاد نفر از پرسنل کتابخانه شهر هلسینکی در پروژه “iGS” مشارکت دارند که چندین نفر از آنها با پروژه بشکه های اطلاعاتی درگیر هستند تا جوابگوی سئوالات مردم در سفر باشند، این افراد بقیه زمان کاری خود را در کتابخانه های خانگی صرف پاسخگویی به سئوالات ارسالی از طریق اینترنت می کنند و همزمان کارهای روزانه کتابخانه را نیز به انجام می رسانند.  در روز سی ام ماه می سال ۲۰۰۲ کتابخانه شهر هلسینکی با اعطای جایزه “الماس کتابخانه” به پرسنل پروژه “iGS” از آنها قدردانی کرد. “iGS” در ماه مارس سال ۲۰۰۴ جایزه “جغد دانش” و نیز دیپلم افتخار کارشناسی اطلاعات را از جامعه متخصصان اطلاعاتی فنلاند دریافت کرد. همچنین در ماه می سال ۲۰۰۵، بعنوان مرجع خدماتی شهر توسط مجله “شهر” معرفی گردید.

نام ایستگاه پمپ بنزین اطلاعاتی اهمیت دستیابی به اطلاعات در جامعه ما را تحت تاثیر قرار می دهد. اهمیت اطلاعات و ضرورت دستیابی به آنها برای افراد به مثابه پمپ بنزین موجود برای سوخت رسانی به خودروهای آنها می باشد. “iGS” سطح کار خدمات اطلاع رسانی کتابخانه های عمومی را با شعار “هر چیزی را بپرس” و نیز با بکارگیری ایدئولوژی تشویق افراد بیشتر برای آنچه در کتابخانه های عمومی انجام می شود ارتقا داده است. این طرح بسیار موفق است و کافی است بگوییم که هر سال نزدیک به یک میلیون بار از طریق شهروندان به این سایت مراجعه می شود.

                                                                         

عکسهای ارسالی از طرح IGS

کارمندان کتابخانه در فصل مناسب ایستگاه پرسش و پاسخ را در گوشه خیابان دائر کرده اند.
در کتابخانه سیار هم ایستگاه پرسش و پاسخ فعال است.
در این عکس آقای سِوری هیروی را در کنار خانم همکارش می بینید. آقای سوری هیروی یکی از کسانی است که در تکامل این طرح فعال می باشد
ایستگاه پرسش و پاسخ مستقر (موقت)در یک مرکز فرهنگی
برنامه رادیویی پرسش و پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *