او انسان بزرگی است

نوشتن در باره کامران فانی سهل و ممتنع است. همه می دانند و بارها گفته اشده که او بیشتر می خواند و کمتر می نویسد، او درحکم یک دانشنامه عمومی متحرک است و در هر زمینه و رشته ای صاحب اطلاعات است. اینها همه درست است. فانی در هر رشته ای از علوم و فنون به اندازه متخصص آن رشته اطلاعات و دانش ندارد، ولی او در همه رشته های دانش و اندیشه بشری صاحب اطلاعات زیادی است  و با مطالعه مستمری که دارد بر این دانش، روزانه، می افزاید. روزی از او  شنیدم که کم و بیش ده هزار جلد کتاب خوانده است. می گفت اگر عشق شنیدن موسیقی کلاسیک غربی را نداشت خیلی بیشتر از این کتاب خوانده بود. چون شنیدن موسیقی کلاسیک و درک آن نیاز به تمرکز دارد و در عین حال وقت گیر هم هست. این گتابخوانی حاصل کنجکاوی شدید او و کوشش برای یافتن سئوالاتی است که دارد. یادم می آید چند سال پیش حدود سه چهار ماه فقط در باره «شیشه » کتاب و  مقاله می خواند. در باره شیشه و شیشه سازی و سیر تاریخی آن و شیوه تولید آن در قدیم و امروز.
وقتی از فانی سئوالی بپرسید، او در بایگانی و آرشیو اطلاعاتی مغزش  پرونده مربوط به آن سئوال را بیرون می کشد و پاسخ شما را می دهد.ولی کار به همین جا تمام نمی شود. او  در این بایگانی و آرشیو اطلاعاتی یک نظام تار عنکبوتی ارجاعات «نگاه کنید» و «نیز نگاه کنید» ساخته است و با کمک این نظام ارجاعاتی اطلاعات زیادی در ارتباط با سئوال به شما خواهد داد و این کاری است که بسیاری از آنهایی  که صاحب اطلاعات زیاد هستند نمی توانند انجام دهند.
شاید بعضی از دوستان ندانند که فانی به ریاضیات و فیزیک علاقه زیادی دارد و یکی از سر گرمی های او خواندن کتاب در زمینه فیزیک و ریاضی است. برای فانی به اندیشه و دستاوردهای علمی و هنری بشر علاقه دارد  و در باره آنها می خواند و برایش فرقی نمی کند که آنچه می خواند غربی است یا شرقی، قدیمی است یا مدرن. او از بابت اندیشه یک انسان مدرن است. ادبیات، هنر و موسیقی، فلسفه و دانش غربی را خیلی خوب می شناسد و به همین نسبت با فلسفه و ادبیات و هنر ایرانی نیز آشناست.
آنچه فانی را متمایز می کند بیش از همه تساهل اوست. به حرف طرف مقابلش گوش می کند و نظرش را هم می دهد، ولی کم پیش می آید به جدل پردازد. ویژگی دیگر او این است که «بخل» ندارد. اگر کسی چیزی از او بپرسد، حتماً، فانی در پاسخ دادن به او امساک نخواهد کرد. زندگی افراد را باید از تاثیر آنها در حوزه ای که کار می کنند اندازه گرفت. با این حساب تاثیر فانی در حوزه نشر، کتاب و کتابداری خیلی زیادی است.  دست افراد زیادی را گرفته و به آنها کمک کرده است، آنهم بی هیچ چشمداشتی. او انسان بزرگی است.
تولدش مبارک و عمرش دراز و پر بار باد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *