کتابخانه‌ها و متمم اول قانون اساسی ایالات متحده

در سال ۱۹۶۴ پنج مرد سیاه‌پوست آمریکایی به کتابخانه منطقه‌ای آدبن[۱] واقع در شهر کلینتن ایالت لوئیزیانا وارد شدند. ورود آنها به کتابخانه مختص سفیدپوستان نقض قانون بود. یکی از این افراد به نام هنری براون نزدیک میز امانت رفت و کتاب داستان یک سیاه پوست[۲] نوشته بوکر تی. واشنگتن را خواست. کتابدار به او پاسخ داد که این کتاب در این شعبه موجود نیست اما آن را از جای دیگر سفارش می‌دهد و به محض دریافت کتاب او را در جریان خواهد گذاشت سپس کتابدار از آنها خواست تا میز امانت را ترک کنند اما امتناع کردند و به جای ترک آن محل ایستادند و به نشانه اعتراض نسبت به سیاست تفکیک کتابخانه سکوت اختیار کردند. ۱۵ دقیقه بعد مقامات محلی به صحنه آمدند و دوباره از آنها خواستند محل را ترک کنند. آن پنج مرد مجددا‌ً از رفتن امتناع کردند و در نتیجه به دلیل اخلال در نظم عمومی لوئیزیانا دستگیر شدند.

در سال ۱۹۶۴ برای محکومیت این افراد در دیوان عالی درخواست فرجام شد اما نتیجه حکم آنها با اکثریت ضعیف بر عکس شد. قضات به این نتیجه رسیدند که اتفاق آن روز نقض حق بیان و اجتماع افراد تصریح شده در متمم اول قانون اساسی بوده است.

کتابخانه‌ها از ضروریاتِ آزادی‌های مصرح در متمم اول قانون اساسی هستند. آن‌ها با ایجاد بستری برای پذیرش و توزیع عقاید و نظرات، به رشد و بالندگی آزادی گفتار کمک می‌کنند. کتابخانه‌ها دسترسی به اطلاعات راجع به سیاست را امکان‌پذیر می‌سازند، مواد و منابع لازم را برای رأی‌گیری فراهم می‌کنند، و نظرات و خواسته‌های عموم مردم را گردآوری می‌کنند. آن‌ها با داشتن فضایی برای گفتگوی عمومی از آزادی اجتماعات حمایت می‌کنند و حتی این فضا در مناسبت‌های گوناگون به عنوان محلی برای گردهمایی‌های مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کتابخانه‌ها همچنین ارائه‌کننده‌ خدمات اینترنت هستند که منبع مهمی برای دستیابی به اطلاعات و گسترش آزادی مطبوعات به شمار می‌رود. و سرانجام این که کتابخانه‌ها به دلیل خدماتی که ارائه می‌کنند، معمولاً محل تضارب آرا و حتی مجادلات هستند.

طرح McCormick Freedom واقع در شیکاگو، با همکاری دفتر آزادی افکار انجمن کتابداران آمریکا به منظور نشان دادن اهمیت نقش کتابخانه‌ها در کوشش‌های مستمر در زمینه‌ تبیین آزادی‌ها، نمایشگاهی با عنوان «کتابخانه‌ها و متمم اول قانون اساسی» برگزار کردند. این نمایشگاه از پوسترها و برچسب‌ها و وبسایتی کارآمد تشکیل شده است. در این وبسایت چهار زمینه اصلی که در آن کتابخانه‌ها سنگر و عرصه‌ی منازعه بر سر متمم اول قانون اساسی هستند، تشریح شده است:

  • چالش افکار و عقاید:
    شاید گسترده‌ترین و ادامه‌دارترین مسأله‌ای که کتابخانه‌ها با آن روبرو هستند، چالش‌های ناشی از مطالب جدال‌برانگیز و سانسور است. این بخش از نمایشگاه به بررسی دلایل متعدد و راه‌های  به چالش کشیده شدن فراهم آوری کتابها، اختصاص دارد. همچنین محلی در این بخش به کتابخانه‌ها اختصاص داده شده است تا سیاستهای خود در زمینه‌ فراهم‌آوری و انتخاب کتاب را با اعضای انجمن در میان بگذارند. شاخه‌های فرعی وبسایت شامل چالش‌های واقعی که مردم با آن روبرو هستند و نیز نحوه اجرای نظرسنجی‌ها است.
  • دسترسی به اطلاعات:
    اینترنت انقلابی در نحوه‌ی دسترسی مردم به اطلاعات به وجود آورده است. دنیای دسترسی آزاد اینترنت پرسش‌هایی را در میان والدین و اعضای انجمن درباره‌ این که کدام اطلاعات باید دسترس‌پذیر و کدام محدود باشد، ایجاد کرده است. این بخش دارای قسمتی تعاملی به نام «شما فیلتر کنید» است که در آن وبسایت‌های دارای محتوای پرسش برانگیز معرفی می‌شوند و از شما سؤال می‌شود آیا به نظر شما دسترسی به محتوای آن‌ها باید مسدود شود یا نه.
  • توجه به کودکان:
    آیا کتابخانه‌ها مسؤولیتی در قبال جلوگیری از دسترسی کودکان به منابع بحث‌انگیزی که کاملاً به بزرگسالان اختصاص یافته‌اند، دارند؟ این بخش به بررسی تصمیم مهم دیوان عالی در حمایت از حق یک دانش‌آموز در دسترسی به اطلاعات اختصاص دارد.
  • گردهمایی‌های بحث‌‌انگیز:
    کتابخانه‌ها فضای لازم برای وقوع آزادی اجتماعات را فراهم می‌کنند، اما سؤالی که در این باره وجود دارد این است که محدودیت‌های مناسب برای فعالیت در این فضاها کدام است؟ محتوای این بخش به بررسی آزادی اجتماعات مندرج در متمم اول قانون اساسی، از تحصن تا همایش‌های مذهبی، را در بر می‌گیرد.

«کتابخانه‌ها و متمم اول قانون اساسی» نوعی خدمت رایگان و نمایشگاهی قابل دسترسی و قابل بومی‌سازی برای فضاهایی در اندازه‌های گوناگون است. نمایشگاه برای کمک به کتابخانه‌ها در جلب مشارکت کاربران خود در مباحثی راجع به اهمیت نقش کتابخانه‌ها در اجرای آزادی‌های مصرح در متمم اول قانون اساسی، ایجاد شده است. فرم‌های نظرخواهی برای جلب نظرات جامعه و خط‌مشی‌های نمونه برای مشخص ساختن بهترین تجربه‌ها مورد استفاده‌ کتابداران قرار می‌گیرد. ساز و کارهای رأی‌گیری فرصتی در اختیار افراد قرار می‌دهد تا در رأی‌گیری‌ها شرکت کنند. کتابداران می‌توانند از طریق پست الکترونیک مجموعه‌ی پوسترهای رایگان را دریافت کنند و همچنین بسیاری از فایل‌های مفید را از بخش دانلودهای وبسایت دریافت کنند. بسیاری از کتابخانه‌ها از این نمایشگاه برای ارتقاء و بهبود هفته‌ی کتاب‌های ممنوع، هفته‌ی ملی کتابخانه‌ها، و برنامه‌های روز ملی قانون اساسی در ایالات متحده بهره می‌برند. این موضوع در تمام طول سال دارای اهمیت است و مورد توجه قرار می‌گیرد.

خدمات کتابخانه برای مخاطبان آن از ارزش فراوانی برخوردار است، اما تا کنون هیچ یک از خدمات آن با ارزش‌تر از پشتیبانی آن از آزادی‌های مصرح در متمم اول قانون اساسی ایالات متحده نبوده است.

منبع


[۱] . Audubon Regional Library

[۲] . The Story of the Negro

About مريم محمدي نژاد

View all posts by مريم محمدي نژاد →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *