عطف در مسیر تعالی دوسویه حرکت می کند: تعالی خود و تعالی جامعه مخاطب

با گذشت نزدیک به دو سال از تولد عطف، به جرات می توان گفت که نه تنها خودش مسیر ژورنالیسم حرفه ای را پیموده است بلکه به ایجاد و تقویت چنین رویکردی در رسانه های حرفه کتابداری و اطلاع رسانی کمک کرده است. از نکات قابل توجه در راستای ژورنالیسم حرفه ای، آنست که عطف توانسته است به تعالی برسد و برساند. خودش به لحاظ کیفیت و رویکرد روند تعالی را پیموده و به نوبه خود به تعالی اندیشه و دیدگاه رسانه ای جامعه مخاطب خود (کتابداری و اطلاع رسانی ایران) اندیشیده است. این را می توان راهبرد اصلی عطف دانست. در عین حال، پیامد و دستاورد این رویکرد، تاثیری است که عطف بر تعامل در سطح جامعه کتابداری و اطلاع رسانی ایران گذارده است.

به باور من، حرفه کتابداری و اطلاع رسانی ایران، با وجود کاستی ها و مسائلی که دارد، توانسته است در مسیر درست حرکت کند. ایجاد و توسعه رسانه های حرفه ای (وبلاگها، وب سایتها، خبرگزاریها، نشریه های چاپی و الکترونیکی و …) از بارزترین نشانه های این بالندگی است. بالندگی عطف را می توان در رویکرد منطقی و عقلانی آن در انعکاس دیدگاههای موافق و مخالف و نیز نظرسنجی های آن مشاهده کرد. این جمله که : “مطالب منتشر شده در عطف به هیچ وجه به معنای قبول یا رد آنها  نیست. عطف تنها منعکس کننده نظرات متفاوت است و تلاش میکند تا با انعکاس نظرات و عقاید گوناگون زمینه ی گفتگو و مفاهمه را رشد و گسترش دهد.” نشان از ژورنالیسم حرفه ای و معتقد به آزادی اندیشه ورزی دارد.

از ویژگیهای برجسته عطف، نگاه موشکافانه به تحولات حوزه کتابداری و اطلاع رسانی ایران در سطح کلان است. بدیهی است مسائل و مباحث آنهایی اند که بنوعی جنبه ملی و عمومی دارند. به همین دلیل، عطف تلاش کرده است تا این مقوله را به خوبی منعکس کند. به طور معمول، با رصد کردن تحولات عمده حوزه کتابداری و اطلاع رسانی ایران، و مصاحبه با صاحب نظرانی که از وجهه ملی در این عرصه برخوردارند، عطف به خوبی مخاطبان خود را تغذیه کرده است. به همین دلیل، آنچه محتوا و رویکرد عطف را تشکیل داده توانسته از جذابیت کافی برای اعضای حرفه برخوردار باشد. نگاهی به ساختار اصلی و تشکیل دهنده محتوای عطف (گفتگوسرمقالهیادداشتمقاله  – کتابداری و اطلاع رسانیاسناد و آرشیوفناورینقد و معرفینقد کتابمعرفیگزارشطنزاخباراخبار سایتعطف و خبر ) توانسه است پوشش انواع مخاطبان آن را کامل کند و نیاز های جامعه کتابداری و اطلاع رسانی ایران را بلحاظ رسانه ای پاسخ دهد.

بدیهی است آنچه عطف انجام می دهد و بر آن تعهد دارد به منزله اسناد حرفه ای بر اوراق تاریخ اندیشه در حرفه کتابداری و اطلاع رسانی ایران باقی خواهد ماند. برایش آرزوی بهروزی های بیشتر دارم.

About رحمت‌الله فتاحی

View all posts by رحمت‌الله فتاحی →

One Comment on “عطف در مسیر تعالی دوسویه حرکت می کند: تعالی خود و تعالی جامعه مخاطب”

  1. به نظر من آقای دکتر فتاحی به درستی از عملکرد و رویکردهای عطف سخن گفته اند و امیدوارم همین محاسن عطف که بسیار هم تاثیر گذار و دلگرم کننده است دست اندران را در ادامه این راه سبز یاری کرده و از خدا می خواهم عزمشان راسخ و اراده اشان محکم و راهشان مستذام و پایدار باد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *