سخنرانی رییس کتابخانه عمومی لیورپول در جمع کتابداران

فروردین ۱۳۴۹،جرج چندلر رییس کتابخانه عمومی شهر لیورپول انگلستان به ایران می آید و در یک سخنرانی از پیشرفت های کتابداری انگلستان حرف میزند. آن سخنرانی و آن مطالب به شرح زیر در خبرنامه تابستان ۱۳۴۹ انجمن منعکس شد.

سخنرانی آقای چندلر

آقای جرج چندلر رئیس کتابخانه عمومی شهر لیورپول انگلستان وسردبیر مجله International Library Review  ضمن بازدید از ایران در تاریخ دهم فروردین ماه ۱۳۴۹، یک سخنرانی تحت عنوان «پیشرفت‌های اخیر در کتابداری بریتانیا» در شورای فرهنگی بریتانیا ایراد نمودند.

ایشان اظهار داشتند که هدف از این مسافرت ایجاد تفاهم بین کتابداران در سطح بین‌الملی و برقراری ارتباط بین انجمن‌های کتابداران می‌باشد، و ضمن بحث درباره چگونگی خدمات کتابداری در هر کشور شش عامل اساسی زیر: دولت، شوراهای مشورتی کتابداری، انجمن‌های کتابداران، کتابخانه ملی، کتابخانه‌های عمومی، و کتابخانه‌های دانشگاهی را واجد نقش تعیین‌کننده در ساختمان و ترکیب خدمات کتابداری دانستند و اظهار داشتند که این شش عامل در پنج سال گذشته در پیشرفت‌ها و تغییرات کتابداری در بریتانیا تأثیر مهمی داشته‌اند.

آقای چندلر اضافه نمودند که قانون سال ۱۹۶۴ درباره کتابخانه زمینه را برای پیشرفت‌های کمی و کیفی کتابخانه فراهم آورد. به موجب این قانون یک شورای مشورتی کتابداری با نقش هماهنگ‌کننده فعالیت‌های کتابداری پیش‌بینی شده است. این شورا با تشکیل چند کمیته، بررسی‌هایی در مورد وضع کتابخانه‌ها به عمل آورده است، که نتیجه آن درک کمبود کتابدار در تمام سطوح، لزوم توجه به تریبت کتابداران، و ایجاد یک «کتابخانه ملی امانی علوم و فنون» بوده است. توصیه‌های این کمیته‌ها با پشتیبانی انجمن کتابداران بریتانیا به مرحله اجرا درآمده است.

سپس ایشان به تشریح نقش انجمن کتابداران در پیشرفت‌های این حرفه پرداختند و اظهار داشتند که انجمن به موجب فرمان ملکه به عنوان تنها انجمن حرفه‌ای مسؤول کنترل فعالیت‌ها و پیشبرد هدف‌های کتابداری در بریتانیا می‌باشد. وظیفه امتحان و تأیید صلاحیت فنی و حرفه‌ای کتابداران به عهده انجمن است و انجمن علاوه بر امتحانات جداگانه‌ای که هر سال برگزار می‌کند نمایندگانی در کمیته برنامه‌های مدارس کتابداری دارد و بدین ترتیب نقش مؤثری در بالا بردن سطح تحصیلات حرفه‌ای ایفا می‌نماید.

در پایان سخنرانی، آقای چندلر اظهار امیدواری کردند که نمایندگان انجمن کتابداران ایران بتوانند در کنفرانس عمومی فدراسیون بین‌المللی انجمن‌های کتابداری در سال ۱۹۷۱ که در شهر لیورپول تشکیل خواهد شد شرکت نمایند.

About خبرنامه انجمن تابستان 1349

View all posts by خبرنامه انجمن تابستان 1349 →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *