شرافت تاریخ و تحقیق به روایت ایرج افشار!

نامه ای منتشر نشده به پوری سلطانی و کامران فانی

 

مقدمه

فهرست کتابهای ایران شناسی و اسلام شناسی کتابخانه ملی که منتشر میشود، پوری سلطانی در مقدمه آن، یادی از ایرج افشار میکند و نامی میبرد و توضیح میدهد که پایه و مایه اینگونه فهرست ها در کجاها ریشه داشته است،آن یادآوری که به چندین دهه قبل بازمیگشت  به نوعی و به زبانی قدر دانی از ایرج افشار بود و اینکه سنگ بنای چنین فهرست هایی را چه کسانی گذاشته اند. چندی پس از انتشار آن فهرست، ایرج افشار نیز به پاس آن یادآوری نامه ای و دستخطی   خطاب به پوری سلطانی و ایرج افشار ارسال میکند(آنهم با پست عادی، نه ایمیل وفاکس و  پیک و …) ودر آن نامه ضمن تشکر از آنها ، بر شرافت تاریخ و تحقیق که در نزد آن دو بود تایید و تاکید کرده  است.

لازم به گفتن نیست که این یادآوری از ریشه های یک کار و پیشینه ی یک پژوهش و تحقیق  در هنگامه ای که ماحضور داریم و کسی رعایت خالقان  ایده ها را نمیکند و شبانه همه را به نام خود ثبت میکند درس های فراوان به همراه دارد. در زمانه ای که شما ترس دارید زبان باز کنید که مبادا ایده ی شما ،به اسم عقیده ی دیگری منتشر شود این مساله برای محققانی که میخواهند “شرافت” علمی  داشته باشند  باید سرمشق باشد.

متن نامه ایرج افشار

سرکار بانوی گرامی پوری سلطانی و حضرت آقای کامران فانی

دوستان دانشمند

از اینکه موفق  به انتشار فهرست کتابهای ایرانشناسی و اسلام شناسی کتابخانه ملی شده اید به شما و مخصوصا یارانی که این کار مفید را انجام داده اند تبریک میگویم و شادم از اینکه صورت کتابی و تجلیدی آن را در دسترس گذاشته اید و به مانند کتابشناسی ملی فقط به صورت موجی آن اکتفا نشده است.

دیگر اینکه تعجب کردم که بر خلاف رویه معتاد در مقدمه یادی از من کرده اید تا شرافت تاریخ و تحقیق بر جای باشد،نه آنکه من کاری کرده باشم ولی مسرت یافته ام.از اینکه آن اندیشه به خطا نبوده است.

ضمنا خوشوقتم که نام شما دو بزرگوار بر تارک مسند کتابخانه داری و البته کتابداری ایران خواهید درخشید.

مخلص شما

ایرج افشار

۲۲/۱۰/۸۷


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *