۱۰ نکته‌ای که رعایت آنها شما را تبدیل به یک کتابدار “بد” می‌کند !!

نکته ۱: نسبت به مراجعه کننده بد اخلاق باش!
مبادا با مراجعه کننده خوش اخلاق باشید. وقتی مراجعه کنند ه ای به کتابخانه آمد، سعی نکنید از جای خود بلند شوید و لبخندی بر لب داشته باشیذ، تا می توانید اخمو و عصبانی باشید تا همه ازشما حساب ببرند و اگر از جای خودتان بلند میشوید یا لبخند بر لب دارید حواستان باشد که شما را ساده نگیرند. بهتر انست که همانطور عصبانی باشید تا لبخن بزنید!. تا می توانید اعمال زیبایی مثل ناخن جویدن، با تلفن صحبت کردن و چای نوشیدن و غیره از خود نشان دهید که مراجعه کننده دوباره به سرش نزند کههر روز هر روز به کتابخانه بیاید و مزاحم اوقات طلایی شما شود. مبادا خودتان را برای مراجعه کنند گان هلاک کنید. اگر مراجعه کننده ای کتابی را از شما خواست بهتر انست که اول نیم ساعتی در میان قفسه ها چرخیده ،کمی قیلوله فرموده بعد سراسیمه بیاید و بفرمایید که کتاب مورد نظر شما در شبکه موجود نمی باشد، لطفاً بعداً مراجعه کنید.

نکته ۲: خوش تیپ بودن را کنار بگذار!
مبادا به سر و وضع ظاهری اتان زیاد اهمیت بدهید. مبادا خوش تیپ باشید. اصلا و ابدا، کتابخانه گفته اند،خانه ی مد که نیست آقاجان ، سعی کنید لباس های معمولی با رنگ های تیره و تار بپوشید تا حس ترحم دیگران را هم کمی جلب کنید. باور کنید برای پیشرفت خوب است. شاید ضریب هوشی! به ضریب پوششی ربط داشته باشد اما شما ابدا توجه نکنید. خواهشمند است از عطر به هیچ وجه استفاده نفرمایید. باور کنید شگون ندارد!!

نکته ۳:حواستان باشد، رشته ی کتابداری تخصص نمی خواهد!
از اندر مزایای بودن در رشته ی کتابداری این است که چنین رشته ای تخصص نمی خواهد، مگر چهار تا کتاب را در قفسه گذاشتن هم تخصص می خواهد؟ البته اگر یاد گرفتن شما به نیت “کلاس” گذاشتن برای دیگران باشد به شدت توصیه میشود.! کتاب را در هر کجای قفسه های کتابخانه که دوست داشتید قرار دهید فوفش دفعه بعد ان کتاب گم میشود دیگر..خب بشود! پارچه ترمه که نیست کتاب است و نخواندنی!!!..

نکته ۴: تا می توانید در کتابخانه سر و صدا ایجاد کند!
مبادا در کتابخانه سکوت را رعایت کنید، اگر سکوت را رعایت شود خدای نکرده به سمت کتابدار “خوب” بودن پیش می روید.و کتابدار خوب باید هزار چیز را تحمل کند. اگر توانستید با خودتان تلویزیون و رادیو و ضبط صوت هم به کتابخانه ببرید.

نکته ۵: دقت را کنار بگذارید!
اگر در بخش فهرست نویسی کار می کنید تا می توانید در فهرستبرگه هر علامتی که دوست داشتید جای دهید. قواعد انگلو- امریکن را نادیده بگیرید، چه کسی گفته که پیش از محل نشر باید علامت ( .- ) بگذارید؟، هر علامتی دوست داشتید پیش از محل نشر قرار دهید و باور کنید که علم و پیشرفت زیاد هم حساب و کتاب نداشته است! از گذاشتن علامت گوشکوب(!) در هر جا که مایلید دریغ نفرمایید.

نکته ۶: مهارت در سخنرانی را فراموش کنید!
در کتابخانه در برخورد با مراجعه کنندگان سعی کند تا می توانی از الفاظ “خواهش می کنم”، “مرسی”، “لطفاً”، “عزیزم”، “پسر خوبم”، “دختر خوبم”، و از این جور کلمات اطو کشیده استفاده نکنید، این کلمات را در فرهنگ واژگان گفتاری و نوشتاری خود وارد نکرده و سعی کنید طوری با دیگران صحبت کنید که دیگر جرئت نکنند که در کتابخانه با سوال هایشان مزاحم شما شوند!

نکته ۷: اندیشمندی را به دیگران واگذار کنید!
مبادا ساعتی را به تفکر و اندیشه اختصاص دهید، هیهات!!! هر طور که دوست دارید عمل کنید، مبادا فعالیت های گذشته و حال و آینده کارهای کتابدارانه خود را بشمرید، اصلا و ابدا ! از قدیم هم گفته اند که نشمارید ،کم میشود! تا می توانی خود را به حال خود واگذار کنید، نگذاریداصول آزاد اندیشی در کتابداری،شما را ناراحت کند! نان سنگک دانه ای ۱۰۰۰ تومان را داشته باشید! اصل نان سنگک است !

نکته ۸: خلاقیت را نادیده بگیر!
کتابدار “خوب” کسی است که فقط هر روز بر حسب عادت به کتابخانه رفت و آمد داشته باشد و کارهایی را از سر عادت انجام دهد، و ساعات کاری آغازین را به ساعات پایانی برساند و هنگامی که به کتابخانه می رود، به خلاقیت نیندیشد. در کتابخانه چنان رفتار کنید که خلاقیت، به خود اجازه ی خودنمایی ندهد.!!! حسن کنار گذاشتن خلاقیت این است که دیگر کتابخانه به روی خود کار ابداعی جدیدی نمی بیند و هر بار مورد تمسخر و انتقاد دیگران قرار نمی گیرید، و در کل راحت هستید .اگر روزی خورشید از سمت مغرب طلوع کرد و در کتابخانه ، خلاقیت را شرمنده کردید و در کتابخانه خلاقیتی به خرج دادید، مطمئن باشید که یک حرکت کاملا داوطلبانه و انتهاری! انجام داده اید و از شایعات در امان نخواهید بود.

نکته ۹: نسبت به دنیای پیرامون خود بی اعتنا باشید!
یکی از ویژگی های کتابدار بد این است که به محیط پیرامون خود آگاه باشد.!!!! اگر روزنامه یا کتاب بخوانید یا از اخبار پیرامون زیاد بدانید، برای تو سنگینی ایجاد می کند و اطلاعات زیاد هم که می دانید کار دست آدم می دهد، پس تا می توانی خود را به بی تفاوتی زده، انگار نه انگار که در این دنیا زندگی می کنید!، هر گاه نسبت به دنیای پیرامون خود آگاهی به دست اوردید اولا ان را با کسی درمیان نگذارید! دوما سریع فراموش کنید و سوما بخش اول و دوم را باز هم تکرار بفرمایید!

نکته ۱۰: ۱۴ ویژگی انسان کامل در بخش مرجع را برای همیشه فراموش کن!
مگر برای کار در کتابخانه هم، کتابدار باید انسان کامل باشد، دیگر چهار تا کتاب در قفسه گذاشتن که تشریفات نمی خواهد، اگر ۱۴ ویژگی انسان کامل در بخش مرجع ( اندیشمندی، بینشمندی، زمان آگاهی، خود خواهی، خویشتن داری، خود یاری و خود مختاری، دیگر خواهی و مردم داری، ایثار و فداکاری، رها سازی و استقلال بخشی، فروتنی و گردنکشی، رهایی از پیشداوری، عشق و آرمان، اصالت، خلاقیت، ابتکار و خود زایی، استقامت و پایداری ) را در خود نهادینه کنید، خود را دستی دستی به سمت کتابدار خوب بودن می اندازید!!!!، این کار را نکنید،( من خوبی شما را میخواهم )
دهقان فداکار را فراموش کن! کتابدار فداکار را نیز به همچنین! زمان را نیز فراموش کنید. اگر این ۱۴ تا ویژگی را یاد گرفتید بدا به حال شما! و بدانید که به سمت کتابدار خوب بودن، پیش می رویدکه البته عوارض هم دارد!!، پس به حال خود چاره ای کنید.
به حال ما اینها را گفتیم که بماند برای اینده گان! میدانم که شما کتابداران سخت کوش گوشتان بدهکار نصیحت های ما نیست. اما چه کنیم که دلمان نمی آید دوستان را از دانش خود بی نصیب بگذاریم!! از قدیم هم گقته اند: آنچه جوان در آینه میبیند “پیمان” در خشت خام میبیند!!

About پیمان جلیل‌پور

View all posts by پیمان جلیل‌پور →

9 Comments on “۱۰ نکته‌ای که رعایت آنها شما را تبدیل به یک کتابدار “بد” می‌کند !!”

  1. نکته ۱۱ . مغرور باشید . تا دانشجو هستید انقدر از اساتید بت درست کنید که بیشتر از یادگیری علوم و اصول کتابداری سعی نمایید کتابداران پیش کسوت را تقدیر کنید اصلا هر ماه یک برگزاری جلسه بزرگداشت بگذارید تا از فعالیت ها دیگران تقدیر بعمل بیاید .مهم نیست چه فعالیتی؟؟؟ مهم این است بازار لوح و اهدای جایزه داغ باشد. اهنگ هیجانی موقع اهدای لوحها بگذارید. اصلا فکر کنید هر فردی از مرز فوق لیسانس گذشت باید همه برایش احترام بگذارند و دولا و راست بشوند و فقط آنها حق دارند سخنرانی کنند نظر بدهند رای بدهند هئیت انجمن شوند . کتابداران ترم اول را تحقیر کنید . از انجمن برای رشد خودتان استفاده نمایید . برای هم کار سخنرانی جور کنید. مهم نیست چه می گوییم مهم این است که تریلی از مدارک و مقالات به خصوص ISI داشته باشیم

  2. ۱-بی تفاوت باش: بگو به من چه که دنبال فلان مطلبه و از پشت میزت تکون نخور
    ۲-فقط به کتاب فکر کن : بگو به من چه به اینترنت وصلیم .یا مثلا بانک نرم افزار یا بخش سمعی و بصری داریم یا حتی مجله تخصصی داریم بگو اقابا این موضوعی که شما می خواهید کتاب نداریم
    ۳-از صبح تا ظهر حواست به ساعت باشه تا ظهر بشه بری خونه
    ۴-اگر کسی تلفن زد و کتابخانه رو با کتابفروشی اشتباه گرفت از ته دل به اون بخند
    ۵- اگر جایی رفتی خودتو معرفی نکنی و نگی کجا کار می کنی شاید بیاد عضو بشه و مایه دردسرت بشه

  3. سلام.
    ۱- اگر مراجعه کننده ای صبح ساعت ۷ و ۵۵ دقیقه به کتابخانه تان آمد او را با خشونت بیرون نکنید بلکه با سلام و صلوات و روی گشاده از او بخواهید تشریف بیاورد با شما صبحانه ای هم بزند.
    ۲- اگرم مراجعه کننده ای عصر از کتابخانه بیرون نرفت و اصرار بر ماندن داشت. شما هم با روی باز و خوشحال بنشینید تا چرتش را بزند و کارش تمام شود و آنوقت تشریف ببرید منزل و بابت دیر رسیدن یکدست کتک هم از همسر محترمه نوش جان کنید. (بدون سوگیری)
    ۳- اگر دیدی فهرستنویس ها در فهرستنویسی کتابها اشتباهات فاحش دارند دستتان را روی چشمتان بگذارید تا آن کتابهای اشتباه فهرست شده را نبینید که مبادا به ذهن تان خطور کند آنها را به فهرستنویس پس بدهید و کلی بد و بیراه بشنوید.
    ۴- به شما که چه مربوط که افرادی هستند که سالهای سال است کتابهای کتابخانه را پس نیاورده اند. مگر ارث پدر شما را برده اند فدای سرشان. شما هم چشم تان را ببندید مثل بقیه.
    ۵- اصلا کتابدار خوب بودن یعنی چه؟ چه معنی داره شما اصلا کار کنید.

  4. بند ۲ رو خیلی دوست دارم. راستش یک روز که در یک کتابخانه بزرگ داشتم کتاب می خوندم، لباسهای کتابدارا و مخصوصا اون دمپایی ها شون رو که میدیدم. به عنوان فردی که خودش کتابداره حق دادم به دیگران که هر چی دوست دارن به کتابدارا بگن.
    متاسفانه این اصل که ۵۹ درصد قضاوت دیگران و برخورد افراد نسبت به ما بر اساس ظاهر و طرز لباس پوشیدن ماست رو هنوز خیلی ها نپذیرفتن.

  5. بهترین نکته در یک کتابخانه به نظر بنده روی خوش کتابدار و احترام به مراجعه کننده می باشد. حتی اگر قوانین را رعایت نکرد طوری باید به او تذکر داد که سراسر احترام باشد و بس که خودش خجالت بکشد و باور بفرمایید که احترام، احترام می آورد و خداروشکر من در کتابخانه ای که مشغول کار هستم خیلی محیط عالی وپر از سکوت وآرامشی را توانسته ام با این روش ایجاد کنم . از هیئت امنا و مدیریت این کتابخانه از همینجا تشکر می کنم، خدا خیرشون بدهد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *