یک کتابدار ایرانی در سازمان ملل!

در شماره ویژه خبرنامه انجمن در دوره سوم به سال ۱۳۴۹ خبر یک سخنرانی آمده است که در آن یک کتابدار ایرانی شاغل در سازمان ملل به نام منصور علی فریدی برای اعضای انجمن سخنرانی کرده است.حضور یک کتابدار ایرانی در سازمان ملل و نکاتی که او در متن سخنانش بدانها اشاره میکند،خواننده را با کمیت و کیفیت کتابداری ایران در سالهای آغازین بیشتر آشنا میکند

تجربیاتی در مورد تأسیس و تنظیم کتابخانه‌های نوبنیاد

سخنرانی آقای منصور علی فریدی در مجمع عمومی انجمن کتابداران ایران

آقای منصور علی فریدی از کارمندان با سابقه سازمان ملل متحد هستند که با موافقت دبیرکل سازمان مزبور برای تنظیم کتابخانه و بایگانی وزارت امورخارجه به ایران آمده‌اند. ایشان دارای فوق‌لیسانس در رشته کتابداری از دانشگاه لنگ ایلند نیویورک (L.I.U.)، فوق‌لیسانس در کارگردانی سینما و تلویزیون و رادیو از دانشگاه نیویورک (N.Y.U) و لیسانس در علوم اجتماعی از دانشگاه شهر نیویورک (CCNY) هستند. آقای فریدی کتابی تحت عنوان Mannual of the library تألیف نموده و در کارگردانی فیلم‌های زیادی شرکت نموده‌اند که یکی از آنها برنده جایزه بین‌المللی ۱۹۶۴ در وانکور کانادا بوده است. آقای فریدی به دعوت انجمن کتابداران روز یکشنبه ۴ بهمن ماه در کنفرانس سالانه انجمن کتابداران سخنرانی جانبی ایراد کردند، که در اینجا به طور خلاصه آورده می‌شود:

بانوان و آقایان و همکاران عزیز! خوشوقتم که در این هنگام که انجمن کتابداران مجمع عمومی دارند در ایران هستم و از من دعوت شده است که شمه‌ای از تجربیات خود را به عرض برسانم. علاقه من به انجمن کتابداران و کتابداران ایران از هنگامی شروع شد که نشریات انجمن و سایر نشریات نظیر چکیده جراید و غیره به سازمان ملل رسید و من به آن افتخار می‌کردم.

از همان روزهای اول که در وزارت امور خارجه مشغول کار شدم احتیاج به کتابدار را احساس کردم و متوجه کمبود کتابدار در ایران شدم. البته این کمبود کتابدار در آمریکا نیز کاملاً وجود دارد و در حال حاضر به بیش از یکصد هزار کتابدار نیازمند می‌باشند. با توجه به نیاز کتابدار در ایران شرایط ورودی رشته کتابداری دشوار است و از این نظر من هم خوشحالم و هم متأسف. خوشحالم از اینکه سطح معلومات کتابداران بالا نگاهداشته خواهد شد و متأسفم که هر سال تعداد کمی فارغ‌التحصیل می‌شوند و این تعداد کم نمی‌تواند احتیاجات کشور را تأمین نماید.

در مورد لزوم انجمن آقای فریدی چنین اظهار داشتند: در این زمان با کثرت انتشارات و به بازار آمدن ماشین‌های جدید، یک کتابدار به تنهائی نمی‌تواند از عهده تمام کارها برآید و باید انجمنی وجود داشته باشد که کمک‌های فنی در اختیار اعضای خود بگذارد و اعضا نباید در انتظار آن باشند که اعضای هیأت مدیره تمام کارها را انجام دهد؛ اعضا باید در کمیته‌های مختلف فعالیت داشته باشند و در زمینه‌های فنی و معرفی ماشین‌ها و لوازم جدید نظریات خود را منتشر و به اطلاع اعضا برسانند. ضمناً کتابخانه‌ها باید هر کدام در یک یا دو موضوع دارای مجموعه کامل باشند و از طریق امانت بین کتابخانه‌ها Inter library loan احتیاجات خود را رفع نمایند. مسلم است که اگر کتابخانه‌ها همه چیز داشته باشند هیچ کدام را کامل نخواهد داشت و چنین کتابخانه‌ای قابل استفاده نخواهد بود. به علاوه هر کتابخانه باید در صرف بودجه و خرید کتاب محتاط باشد و ظرفیت کادر فنی خود را برای فهرستنویسی و تنظیم درنظر بگیرد. بعضی از کتابداران از کمی بودجه برای خرید لوازم گله دارند؛ البته باکوشش کتابداران باید این مشکل حل شود. فعالیت کتابداران در تنظیم کتابخانه و بهتر استفاده رساندن به مراجعان وسیله خواهد شد که مشکل مالی نیز حل شود.

About ویژه نامه انجمن 1349

View all posts by ویژه نامه انجمن 1349 →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *