از ایجاد دوره لیسانس کتابداری صرف‌نظر شد، در ساعت سه بعد از ظهر!

مطلب زیر خبری است که در بخش رویدادهای خبرنامه انجمن (تابستان ۱۳۴۹) منعکس شده است. خواننده در همین نوشته  کوتاه با نکات جالب و نغزی مواجه میشود.اینکه کتابداری فن است و اینکه چرا از دوره لیسانس کتابداری  صرفنظر شد در همین خبر کوتاه ریشه هایی دارد.

جلسه رئیس دانشگاه تهران با کتابداران

ساعت ۳ بعد از ظهر روز پنجشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۴۹ جلسه‌ای در حضور جناب آقای دکتر عالیخانی رئیس دانشگاه تهران و آقای دکتر مفیدی معاون آموزشی دانشگاه تهران و با شرکت آقایان دکتر نصر رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دکتر کاردان رئیس دانشکده علوم تربیتی، افشار رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه و معلمان ایرانی دانشکده کتابداری و اعضای گروه کتابداری آن دانشکده در محل دبیرخانه دانشگاه تشکیل گردید. دستور جلسه بحث و رأی نهایی درباره لزوم ایجاد رشته لیسانس کتابداری در دانشگاه تهران بود. پس از گفتگوها و تبادل‌نظرها نتیجه گرفته شد که کتابداری فن است، و کتابداری که مسؤولیت کتابخانه یا قسمتی از یک کتابخانه بزرگ را قبول می‌کند باید، علاوه بر این فن، حداقل در یکی از رشته‌های علوم یا ادبیات تخصص داشته باشد. بنابراین آقای دکتر عالیخانی صریحاً اعلام داشتند که از ایجاد رشته لیسانس در دانشگاه تهران صرفنظر می‌شود و در عوض دوره فوق‌لیسانس و «کهاد» (Minor) کتابداری در دوره لیسانس، که اولی از مهر ۱۳۴۵ و دومی از مهر ۱۳۴۷ در دانشکده علوم تربیتی دایر گردیده، تقویت خواهد شد.

آقای دکتر عالیخانی همچنین نسبت به رشته کتابداری و ترویج کتابخانه‌های دانشگاهی اظهار علاقه کردند و اطمینان دادند که برای تقویت این دوره و پیشبرد هدف‌های آن از هیچگونه مساعدت دریغ نخواهند کرد. به همین دلیل از گروه کتابداری خواستند که مشکلات کار خود را به انضمام احتیاجات خود، اعم از کتاب، معلم، جا و غیره کتباً با ایشان در میان گذارند تا در رفع کلیه آنها اقدام شود.

About خبرنامه انجمن تابستان 1349

View all posts by خبرنامه انجمن تابستان 1349 →

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *